20-01-09

Pastis 51

 

visuel_logo_51

De geschiedenis van de Pastis 51 hangt eigenlijk een beetje samen met de drankwetgeving in Frankrijk.

In 1915 (en dit tot 1920) wordt de "absinthe" (la fée verte) verboden. Zowel de productie als het verbruik zijn dan verboden. Vanaf 1920 worden de geaniseerde aperitieven (max 30°) weer toegelaten. Vanaf 1922 gaat het alcoholgehalte naar 40°. Pas in 1938 wordt 45° toegelaten.

Het is ook in dat jaar dat Pernod (gesticht in 1805) zijn "Pernod 45" op de markt brengt. Maar tijdens de bezetting zal het Vichy régime de nederlaag van Frankrijk wijten aan het gebruik van aperitieven. Het toegelaten alcoholgehalte wordt terug op 16° gebracht. Het zal pas in 1949 zijn dat de 45° weer toegelaten wordt.

Om dit te vieren brengt Pernod in 1951 een Pernod 51 op de markt. Maar met een Pernod 45 en een Pernod 51 is er te veel verwarring voor de klanten. Dus herdopen ze in 1954 de Pernod 51 in Pastis 51.

Sindsdien is dit het tweede merk van de geaniseerde dranken.  In de streek Provence Alpes Côte d'Azur zou het zelfs marktleider zijn.

In de jaren '70 was de slagzin van de firma "Heureux comme un 51 dans l'eau" (zo blij als een 51 in het water). Dit was duidelijk om de nadruk te leggen op de ontspannen sfeer waarin een "51" gedronken werd.

Vanaf 1985 gaat men over op "vrai comme Pastis 51" (echt als Pastis 51). De campagne die deze slogan moet begeleiden heeft als symbool paarden en de Camargue. Vanaf dan komt de factor sponsering ook op de proppen. Parijs-Dakar, voetbal, rugby, de Tour de France.

Nadien heeft het merk zich terug naar zijn roots gericht en werd de slogan "ne perdez pas le Sud" (verlies het Zuiden niet uit het oog). Momenteel wil men de nadruk op het merk leggen om zo meer bekendheid te verwerven. "51, tout un numéro" (51, meer dan een nummer) is wat je nu zal vinden op het affiches en andere communicatiemiddelen.


images


 


 

 

Sinds 1983 heeft Pastis 51 ook nog ieder jaar een speciale fles uitgebracht (en soms zelfs meer dan 1 per jaar). Meestal ter gelegenheid van de jaarwissel.


intro_pastis

Pastis 51 is nu één van de merken van de groep Pernod Ricard SA. Je kunt nog meer informatie vinden op hun site:

 http://www.pernod.fr/marques/anises/pastis51.html

 en als afsluiter nog een liedje

2

 

 

23:56 Gepost door Tjken in Merken | Permalink | Commentaren (0) | Tags: pernod, 51, anis, anisette |  Facebook |

15-01-09

Ricard

Ricard logo

Waarschijnlijk het meest gekende merk en één van de meest actieve op vlak van gadgets, glazen en vele andere verzamelobjecten.

Merk is opgericht in 1932 door Paul Ricard.

OP 23 jarige leeftijd (hij is dan student aan de Beaux-Arts) creëert hij het recept voor de pastis uit Marseille. Na een jaar te zoeken naar de perfecte ingrediënten, proeven en opnieuw proberen komt het uiteindelijke recept tot stand. Daar aan verbonden is de slogan "Ricard, le vrai pastis de Marseille" (Ricard, de echte pastis uit Marseille).

Doordat hij een grafische achtergrond had, begon hij de etiketten, de affiches en de publiciteitscampagnes vorm te geven. Hij was ook één van de pioniers op vlak van marketingmix. Dit is het combineren van verschillende activiteiten op publiciteitsvlak (sponsering, animaties, commerciële acties, mecenaat, reclame objecten, ...).

Zijn objectief was zoveel mogelijk mensen laten kennismaken met zijn uitzonderlijke aperitiefformule (1 maat alcohol en 5 maten water). Hij wou dicht bij de verbruikers staan. Daarom had hij veel contact met bars, restaurants, de distributie en was hij aanwezig op megafestiviteiten.

1938 was echt het begin van het grote succes. De verkoop barst uit zijn voegen. Ricard wordt de Franse leider van de aperitieven.

Wordt vervolgd...


DSC04042-400

 

 

 

 

 

 

 Ziehier een link voor een Ricard liedje

http://www.youtube.com/watch?v=ZiHHcUNc3P8

default

22:34 Gepost door Tjken in Merken | Permalink | Commentaren (0) | Tags: ricard |  Facebook |